sobota, 5 grudnia 2015

Wszystko jest poezją!

"Wszystko jest poezją" - powtarzając za Stachurą.
Nie ukrywam, że to jeden z moich ulubionych tematów - POEZJA.

Przedstawię Wam moich ulubieńców - crème de la crème - i ich wiersze różnie zinterpretowane.
To, co naprawdę warto znać!






JULIAN TUWIM


Nie myślę o wierszach dla dzieci! Dla mnie Tuwim jest raczej dla dorosłych i nie dla każdego dorosłego. Trzeba trochę rozumieć. Nie mam na myśli tego, że Tuwim jest trudny, ale że trzeba mieć po prostu olej w głowie.

Oto moje (przykładowe) propozycje nie tylko do przeczytania:

KRZYSZTOF KAMIL BACZYŃSKI


Poeta mroku. Przekazuje nam świadectwo okrucieństwa i zwyrodnienia ludzi wojny. Ale nie tylko. Piękne wiersze miłosne do i o Basi są dla mnie ponadczasowe. Poza tym Baczyński pisze naprawdę cudownie. Chciałoby się tak umiejętnie łączyć słowa. O Krzysztofie pisałam już w artykule "Gdy się kochało wielkie sprawy głupią miłością".


WISŁAWA SZYMBORSKA



Moja dama w tym zestawieniu. Miss coffee and cigarettes Bezapelacyjnie mistrzyni gry słów. Poetka z Noblem! Jej poezja jest różnorodna, wielotematyczna. Każdy może znaleźć coś dla siebie. Kobiety szczególnie. 



CZESŁAW MIŁOSZ


Jak wszyscy w tym zestawieniu doświadcza wojny (w czasie wojny umierają Baczyński i Ginczanka). Równie pięknie i również o okrucieństwie wojny i całego wieku (choć to nie wszystko). Również zdobywca Nobla. Wiersze są wielotematyczne, a ja oczywiście mam swoich ulubieńców. 



ZBIGNIEW HERBERT


Poeta mocno przesiąknięty wojną, pamięcią o bohaterach i pamięcią o tym wszystkim, co się zdarzyło. Można powiedzieć o nim "bezkompromisowy". Tak myślę. Jednak nie dorabiałabym szóstego dna do jego utworów, jak to robią niektórzy. Pisałam już coś o pierwszym utworze
w artykule "Bo tak zdobędziesz dobro, którego nie zdobędziesz...".


ZUZANNA GINCZANKA


Moja Zuzia. Postać niesamowita. Bardzo kobieca. Elektryzowała "Skamandrytów", Nazywana była "Tuwimem w spódnicy" (niestety autorzy tego określenia nie używali go pochlebnie). Młoda, piękna
i utalentowana. Jest moim tegorocznym (niestety dopiero!) odkryciem. Według mnie jest niewystarczająco odkryta dla świata.

"Przebudzenie"


Poetów wspaniałych jest wiele (choć mnie osobiście zdanie: "Słowacki wielkim poetą
był" 
nieźle irytuje). A teraz czas wrócić do prozy życia. Zachęcam do wchodzenia 
na Nakarm psa z OLX! Możecie zupełnie darmowo pomóc psiakom.

~ Stefa

1 komentarz: