piątek, 16 października 2015

Co dała mi filozofia?

Niektórzy pomyślą, że zwariowałam. Bo jak to? Filozofia? Mamy przecież XXI wiek, filozofowanie przestało być modne! Ha, przychodząc do ogólniaka również tak myślałam. A tu proszę, Olimpiada Filozoficzna się szykuję. 

Postanowiłam, że przedstawię Wam korzyści wypływające z zajęć filozoficznych. 

Kocham wręcz tę stronkę. Chaos na bani utrzymuję się dość długo. 

 

 
 1. FILOZOFIA UCZY ZDZIWIENIA NAD ŚWIATEM.
- Istotą gąbki jest gąbczastość. (Mr. Knopik)
- Dlaczego dzieło sztuki jest nazywane dziełem sztuki? Co zdecydowało o tym, że kogoś pisuar nie jest dziełem sztuki, a ten (patrz niżej) nim jest? BO TO (KONKRETNE) DZIEŁO SZTUKI JEST  NAZYWANE DZIEŁEM SZTUKI. Nic nie może być oczywiste. Nic nie może być nieoczywiste. Filozofia "mętlikuję" wszystko, co wcześniej było ułożone i schematyczne.
Uznajecie to za dzieło sztuki?
2. ŚWIAT MOŻEMY POZNAWAĆ W RÓŻNY SPOSÓB.

I tu do wyboru.
Empirycznie, czyli przed doświadczenie.
Bądź racjonalistycznie ---> do prawdy dochodzi człowiek poprzez rozum, doświadczenie ku temu się nie przyczynia.

 3. RETORYKA PRZESTAJE NAM BYĆ OBCA.
Retoryka, a więc wyćwiczona umiejętność przemawiania. Na  zajęciach z filozofii przerabialiśmy wiele tematów, gdzie istniała możliwość przedstawienia swojego zdania na dany temat. Dzięki temu niektórzy z nas skorzystało z szansy i przestaliśmy bać się przemawiać przed publiką. Nie każdy się boi, ale proszę pamiętać, że nie każdy jest śmiały! :)


4. PUNKT WIDZENIA ZALEŻY OD PUNKTU SIEDZENIA. 

Wszystko obracaliśmy kota ogonem. Mówisz tak? To będzie tak. Nauczyliśmy się myśleć nieszablonowo, w inny sposób. Rozważania na temat bytu i niebytu (którego nie ma) były bezcenne i z pewnością zmieniły coś w naszych głowach.



5. NAUCZYLIŚMY SIĘ DYSKUTOWAĆ.
 
 Nie zawsze było kolorowo. Często kłóciliśmy się na forum, każdy miał swoje zdanie na jakiś temat i próbował je wyrazić. Później było tylko lepiej. Ciągle się uczymy, a to najważniejsze. Być może kiedyś  nauczymy się przestrzegać wszystkich zasad dyskusji.

Filozofia dała nam wiele. Jeśli macie możliwość, to pofilozofujcie, co Wam szkodzi? :)

~Paula

1 komentarz: